آب یکی از حیاتی ترین عناصر موجود در بدن ما به عنوان یک موجود زنده است. آب نقش بسیار مهمی در فعالیت های بدن به خصوص متابولیسم بر عهده دارد. به عبارت ساده آب مسئول جابه جایی مواد مغذی و همچنین مواد زائد، خنک سازی یا تعدیل حرارت بدن و موارد دیگر است. که اگر بدن با کاهش آب روبرو شود، مشکلات زیادی برای آن به وجود خواهد آمد.

از طرف دیگر روش های متعددی هم برای تامین نیاز آب بدن وجود دارد که در اینجا به دو مورد از مهمترین آنها اشاره می کنیم:
۱- تامین آب از طریق نوشیدن
۲- تامین آب از طریق خوردن

نوشیدن که کاملاً مشخص است که منظور چیست. اما باید گفت یکی از بهترین روش های تامین آب، خوردن است. خوردن مواد غذایی که درون آنها آب هم وجود دارد و به اصطلاح درصد رطوبت آنها بالا است. یکی از انواع مختلف این غذاها انواع آش ها است. همانطور که می دانید ما ایرانی ها به مکانی که در آنجا غذا طبخ می شود، آشپزخانه می گوییم. آشپزخانه = آش + پز + خانه  ==> یعنی جایی که محل پختن آش توسط فردی به نام آشپز است.

پس می بینید که در گذشته عمده غذاهای ما از نوع انواع آش بوده؛ به همین دلیل هم اسم مکان طبخ غذا را آشپزخانه گذاشتند. برحسب مزاج، آب و هوا، فصل و همچنین منطقه نوع آش فرق می کرده و در کل انواع مختلفی آش وجود داشته. با خوردن این نوع غذا، نیاز بدن به آب تا حد زیادی تامین می شده است. قابل ذکر است که این نوع آب به دلیل ممزوج شدن با غذا و نضج یافتن آن، قابلیت جذب و همچنین کارایی بیشتری بدون بر هم زدن دستگاه های بدن دارد.

در صورتی که در حال حاضر شاهد این هستیم که بیشتر غذاهای ما، مخصوصاً فست فودها بدون آب بوده که کسی که این نوع غذاها را مصرف می‌کند، پس از خوردن غذا تمایل بسیار زیادی به نوشیدن مایعات دارد! کاری که اصلاً پس از صرف غذا توصیه نمی شود. اما تا به حال شده پس از خوردن آش تشنه شوید؟!

خوردن آب روی غذای بدون آب، خود باعث سنگین شدن عملیات هضم و جذب غذا می شود و اصطلاحاً چون آبی که ما می خوریم (مخصوصاً نوع نجوشیدۀ آن) با غذا نضج نیافته و به اصطلاح سنخیتی ندارد، باعث تولید خلط مضر شده که جای جای بدن اثرات مخرب خود را خواهد گذاشت.
توجه داشته باشید که اثرات تغذیۀ غلط، بر اثر مرور زمان خود را نشان خواهند داد!

با این توضیحات سعی کنید، کمتر رو به سمت غذاهای مدرن که حتی در صدا و سیمای ما هم نحوۀ طبخ آن را آموزش می دهند، بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *