post

همیشه در رسانه های مختلف به ما القا شده که ضرر اصلی نوشابه در قند آن است! گفته می شود در نوشابه مقدار ۱۰ قاشق شکر وجود دارد که باعث چاقی در افراد مختلف می شود. اما آیا این تمام ماجرا است؟ خیر!

ضرر اصلی نوشابه های گازدار در چیست؟

ضرر اصلی نوشابه های گازدار

در اسلام کارهایی وجود دارد که انجام دادن آنها ضررهایی به جسم و روح انسان وارد میکند؛ اما به اندازۀ افعال حرام نیست. به آنها مکروه می گویند. یکی ار مکروهات فوت کردن به آب و غذایی است که قصد خورده شده دارند. دلیل علمی این موضوع این است که شما با فوت کردن به غذا، CO2 یا دی اکسید کربنی که در هوای بازدم خود دارید را وارد غذا می کنید و با خوردن آن و جذب از طریق دستگاه گوارش، صدمات زیادی را به بدن وارد می کند.

فرمول محرمانه کولا

فرمول محرمانه کولا

گازی که در نوشابه های گازدار وجود دارد، همان گاز CO2 است. همان گازی که حتی به اندازۀ فوت کردن به غذا برای بدن انساس مضر تشخیص داده شده است! حالا ما با خوردن نوشابه، حجم زیادی از این گاز را وارد معده و سپس خون خود می کنیم. اگر روی قوطی های نوشابه را بخوانید، در بین محتویات آنها نام این گاز را هم ذکر کرده است. اینکه چه داستانی پشت پردۀ تولید نوشابه های گازدار است، بماند.

گاز CO2 با وارد شدن به بدن، به ۳ قسمت بدن صدمۀ اصلی را وارد می کند:

  1. به استخوان وارد شده و کلسیم را از آن می گیرد و باعث پوکی استخوان می شود.
  2. به مغز وارد شده و با گرفتن کلسیم و به همراه آن فسفر، باعث از بین رفتن قدرت حافظه می شود.
  3. به عضلات وارد شده و سستی و خرفتی را به شما هدیه می کند!

حالا اگر تنها دلیل منع مصرف نوشابه به خاطر چاق شدن بود، شاید می شد کمی تخفیف قائل شد. ولی وقتی قسمت های اصلی بدن، شامل مغز، استخوان و عضله را درگیر خود می کند، باید به آن مثل یک سم مهلک نگاه کرد که انسان را کم کم می کشند.

با توجه به اینکه همۀ ما به ضررهای این نوع از نوشیدنی ها آگاه هستیم، ولی متاسفانه حتی در مجالس عمومی و مذهبی هم از آن استفاده می کنیم. وقت آن است که در آداب و رسوم غلط خود بازنگری کنیم.

حالا می خواهید بدانید چرا خیلی از کسانی که زیاد نوشابه می خورند، نسبت به ضررهای آن بی تفاوت میشوند و حتی روی نوشابه تعصب خاصی دارند؟ با مطالب بعدی ما همراه باشید.

20 thoughts on “ضرر اصلی نوشابه های گازدار در چیست؟

  1. گاز نوشابه نه تنها به ضرر نیست بلکه مفید هم هست و موجب هضم سریع تر غذا می شود لطفا از خودتون مطلب ننویسید و مطالعات هود را افزایش دهید مضرات نوشابه یکی بخواطر اسید فسفریکه دیگری میزان قند بالا و بنزوات سدیم که ماده نگهدارندشه اینم که اسلام گفته فوت نکنید بابت میکروب هایی هست که ممکنه از دهان وارد غذا بشه و توسط بلع به معده راه پیدا کنهو از غدد لنفاوی راحت عبور کنه

    • برادر co2 مضره برا بدن و مطلب کاملا درسته….البته نگهدارنده و اینجور مسایل هم غلط نیس..نوشابه کلا باید حذف بشه …

    • تو اصلا نمی دونی تو نوشابه چیه؟داداش تو نوشابه اسید سیتریکه نه اسید سولفوریک ،اسید سولفوریک رو تو باتری میریزن نه نوشابه

      • اسید فسفریکه در نوشابه نه سیتریک…فکر نکنم کسی از دوستان اسید سولفوریک ذکر کرده باشه..دقت کن

    • تاکید کنم نوشابه گازدار مضر است تحصیلات من صنایع غذایی است. اولا برای هضم بهتر غذا راه بهتری هم وجود دارد. دوم اینکه نوشیدk مایعات بین غذا خود عامل فساد معده است. مضرات نوشابه گازدار چند برابر فواید آن است. اکثریت افرادی که نوشابه گازدار مصرف می کنند بیماری های گوارشی دارند. اگر گاز کربنیک برای بدن مفید بود انسان در موقع تنفس بازدم به جای اینکه گازکربنیک خارج شود. نام دیگر گاز گربنیک همان دی اکسید کربن است. که عموم مردم وقتی اسم گاز دی اکسیدکربن یاد خفه شدن به ذهن اش می رسد.

      • اون مونواکسید کربنه گلم. گازی که به شدت با هموگلوبین خون ترکیب و جای اکسیژن رو می گیره و باعث مرگ می شه. مونو اکسید کربن co.
        دی اکسید کربن co2نیست.

    • نه داداش حرف شما درست اما از دیدگاه اسلام نگاه کنیم ضرر رساندن به بدن گناه است ولی نوشابه بدلیل اینکه اینقدر دربدن می ماند تا کلسیم رو از بدن بگیره اگه بعد از نوشابه ماست بخوری کلسیم ماست به همراه نوشابه دفع میشه و لااقل استخوان پوکی نمیگیری

    • آفرین دکتر شما کجا درس خوندی ….کل دنیا میگن مضره آقا میگه مفیده خیلی روشنفکر بازی در میاری احسنت احسنت

    • خوب اگه فوت هم نکنیم اون میکروب‌ها وارد معه میشن… پس مشکل کجاشه؟ اینک بیاد بیرون و دوباره بره تو دهن؟

  2. گاز co2 که در نوشابه هست هیچ ضرری نداره ,بلکه مفید در هضم غذاذهم هست,این رو متخصص تغذیه هم قبول داره ,لینک زیر رو مطالعه کنید:
    http://www.hidoctor.ir/22436_از-گاز-نوشابه-ها-چه-می-دانید؟.html/
    ضرر نوشابه ها بیشتر مربوط به اسید فسفریک میشه که برای دفع باید با کلسیم ترکیب بشه و البته شکر زیاد که مقدارش نباید از مقدار رژیم غذایی سالم بیشتر بشه.

  3. نکته دیگر این است که گاز CO2 وقتی با آب ترکیب می‌شود، اسیدیته خون را بالا می‌برد و این افزایش اسیدیته خون در تماس با سلول‌های استخوانی، املاح آنها را برداشت می‌کند و مشکلات استخوانی عدیده‌ای را برای افراد به وجود می‌آورد.
    بگذارید کمی ساده‌تر برای‌تان بگویم. املاح باید به طور طبیعی در استخوان‌ها رسوب کنند تا باعث مستحکم شدن آنها شوند، اما وقتی که اسیدیته خون بالا می‌رود، نه تنها این رسوب املاح در حالت عادی‌اش رخ نمی‌دهد، بلکه با برداشت املاح از استخوان‌ها، تراکم آنها کمتر و احتمال بروز ناراحتی‌های مربوط به استخوان هم بیشتر می‌شود.
    در ضمن، این مشکلات استخوانی با مصرف نوشیدنی‌های گازدار توسط سالمندان یا کسانی که پا به سن می‌گذارند و ناراحتی‌های استخوانی هم در کمین‌شان است، بیشتر می‌شود. (به نقل از سایت تبیان)

  4. از همه اینا بگذریم اینو بگم که من شدیدا گرفتار خوردنش شدم. این رو جدی میگم . هر وقت جرعه خنکی ازش میخورم، مخصوصا نوع خنک کولا (cola) ، احساس رفع خستگی و تشنگی زیادی رو بهم میده. من پنجاه سالمه بعد از حدود ۳۵ سال خوردن انواع نوشابه الان حدود یکسالی هست مصرفش رو کم کردم. کارم به جایی رسیده بود که اگه میومدید نوشابه با مارکها و نوع مختلف رو تو لیوانهای کوچیکی میریختید، با تست کردنشون دقیقا بهتون میگفتم که مثلا این کوکاکولاس اون زمزمه اون یکی پپسیه و غیره… البته از این بابت هیچ غروری ندارم و برای خودم متاسف میشم.اینجا نمیخوام خوردنش رو تایید کنم.تو این مدت نه ناراحتی استخوان گرفتم نه مشگل گوارشی. ولی هر وقت که میبینمش واقعا وسوسه میشم دوباره شروع کنم. انواع نوشیدنیها رو هم امتحان کردم .از شربت بیدمشک و زنجبیل بگیر تا دوغ و غیره… تو این یکسال مطالعه زیادی در موردش کردم. علاوه بر این نتایجی که دوستان گفتند و به نظرم صحیح هم هستش، خودم به این احتمال فکر میکنم که درون اونها احتمالا از مواد مخدر خیلی سبکی استفاده میکنن. (حالا یا تو مواد ترکیبی اون وجود داره یا به صورت جداگانه میریزن.) که تاثیر با سرعت بالا روی بدن رو داره. چون علایمی که تجربه کردم مثل رنجی هستش که یه معتاد مواد مخدر در هنگام خماری داره .همونجور که یه معتاد با مصرف مواد سر حال میشه. منم با خوردنش سرحال و با نشاط میشم. اگه از من میشنوید نه تنها نوشابه بلکه هر ماده ای که سبب عادت میشه که ازش استفاده کنبد رو تا جایی که میتونید از خودتون دور کنید. امیدوارم تجربیاتم برای همه دوستان مفید باشه.

    • ایشالا همیشه سلامت باشید. ولی بابت اینی که گفتید تو این مدت نه مشکل گوارشی پیدا کردید و نه استخوان، راجع به این مورد هم روایت داریم که با تکیه بر این موضوع، که «من تا به الان کاریم نشده!» نباید از رعایت ملاحظات خوراکی خودداری کرد!
      دلایل خیلی زیادی برای نزدیک شدن یا دور شدن به بیماری وجود داره. مثلا یک شخصی به علت قوا و قدرت بدنی زیاد، ممکن است که دیرتر به بیماری نزدیک بشه. یا این اتفاق به صورت لحظه‌ای بعد از مدت زمان زیادی که گذشت بیافته.
      به هر حال ممنون از تجربه‌ای که در اختیار خوانندگان ما گذاشتید.

  5. در واقع اسید استخونو حل میکنه و مینای دندون رو تخریب میکنه نه co2 داخل نوشابه !! اگر اینطوری بود که ما نوشابه میخوردیم و co2 بالا میرفت تو خونمون که باید سریعا زیر اکسیژن قرار میگرفتیم، در هرصورت هم مینای استخوان رو ضرر میزنه هم پوکی استخون میاره

  6. گاز co2 که به صورت محلول در آب است پس از ورود به دستگاه گوارش یا از بالا یا از پایین خارج میشه منظور اینه که اصلا دستگاه گوارش جذب گاز ندارد دوم این که بیش تر co2بدن که در سلول های بدن تولید و دفع شده به صورت محلول در خون(به صورت ترکیب با کربنیک اسید) ،تشکیل میشه تا به حبابک های شش برسه و تبادلو انجام بده و بعد خارج بشه پس این دومین دلیل برای مضر نبودن co2 درضمن به نظر یکی از دوستان بگم این co2 ای که سلول وارد خون میکنه و با آنزیم کربنیک اسید خون واکنش میده مانع از اسیدی شدن خون میشه لطفا هرچه میخونید باور نکنید

    • پس با این تعاریف به چه دلیلی باید درون نوشابه گاز CO2 بزنند؟!! فقط به این علت که خروج این گاز از بالا یا از پایین لذت بخشه؟!
      شما واکنش این گاز با مواد غذایی درون معده و روده، قبل از جذب شدن رو هم انکار می کنید؟

  7. سلام
    گاز co2 به تنهایی برای بدن مضر نیست و راحت از بدن خارج میشه من کاری به نوشابه ندارم و از نوشابه بدم میاد ولی ۱۶ ماه پیش عمل داشتم که یکی از عمل های پیشرفته جهان محسوب میشه ، منو یکی از بهترین پروفسورهای ایران البته گفتن کلمه پروفسور در ایران ممنوع شده چون کلمه غیر اسلامی و خارجی هست عمل کرد و توی این عمل بخاطر سرطان مجبور شدم کل روده های رو در بیارن و بندازن بیرون اما عمل من با گاز co2 انجام شد که با وجودی که هنوز بخاطر تخلیه معده شکمم سوراخه و یه تکه از روده باقی مونده که به نعده وصله بیرون گذاشته هر کسی شکمم رو ببینه نمیتونه باور کنه که من عمل کردم عمل من ۱۰ ساعت زمان برد و جراح مجبور شد که چهار سوراخ توی شکمم من ایجاد کنه یکی از این سوراخ ها وردی شیلنگی بود که گاز co2 رو وارد شکمم میکرد و باعث میشد که براحتی اعضای درونی شکمم از هم جدا بمونن و دکتر جراح بتونه با دستگاهی که از دو سوراخ دیگه ایجاد شده وارده کارش رو انجام بده قبل از عمل با جراحم صحبت کردم بخاطر مضرات co2 چون میدونم توی یه نوع جوشکار ازش استفاده میکنن ولی جراح با توجه به ایکنه چند مشاور متخصص بهم معرفی کرد گفت این گاز ضرری برای بدن شما نداره و از معدود گازهایی هست که حتی از منافز پوست انسان قابل خارج شدن است
    راست میگفت فقط تا دوروز بعد از عمل منو مجبور کرد روزانه ۳ بار اونم فقط هر بار ده دقیقه پیاده روی کنم که کل گاز از منافز پوست خارج بشه و نه اون موقه و نه تا حالا هیچ مشکلی برام پیش نیمومده و تا امروز هم نمی دونستم که توی نوشابه از گاز co2استفاده میشه
    نوشابه خوب نیست برای انسان ضرر داره پوکی استخون میاره و باعث اعتیاد به نوشابه میشه مثل بابا بزرگ خودم که ۸۶ سالشه باید روزی سه تا نوشابه شیشه بخوره من بجز بابابزرگم کسی رو ندیدم که صبحونه نوشابه بخوره هر چه هم بهش میگیم گوشش بدکار نیست که نیست خواستم ترکش بدیم که تا ظهر نشده حالش بد شد مجبور شدیم بهش دادیم و دکتر مخصص گفت اگر بهش نمدادید کمک بود نمیدونم چی چی بشه و روی انسولین بدنش تاثیر بذاره و باعت بیهشوشی و با این سنش شاید کما بخاطر همین فقط میتونیم نگاهش کنیم و از نوشابه متنفر باشیم نوشابه سمه هست ولی گاز co2 همراه مایعات اگر وارد معده بشه ضرر نداره و هر گازی بجز گاز ترکیبی مخصوص که ما بنام اکسیژن میشناسیم وارد شش ها بشه ضرر داره و باعث مرگ‌میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *