چاق شدن یا لاغر شدن خواستۀ خیلی از کسانی است که از تناسب اندام خوبی برخوردار نیستند. در طب سنتی ما راه کار بسیار خوبی برای این امر داریم. برای چاق شدن یا لاغر شدن اول باید اصول طب سنتی اسلامی را یاد گرفت. منظور از اصول “امور طبیعیه” است که بخشی از آن را مزاج ها تشکیل می دهد. در مورد مزاج شناسی قبلاً مقاله ای را منتشر کردیم. اما بعدها هم راجع به این موضوع بیشتر بحث خواهیم کرد.

در طب سنتی برای چاق شدن اول باید مزاج فرد شناسایی شود. شناخت مزاج بر هر شخصی واجب است. چرا که همین شناخت مزاج است که به فرد می فهماند چه بخورد، چه نخورد، کجا بخوابد، چه مقدار بخوابد، چطور زندگیِ خود را تعدیل کند و …

در بیشتر موارد افراد لاغر مزاج سودآوی (سرد و خشک) دارند و باید رو به سوی غذاهای “گرم و تر” بیاورند. پس خوراکی های گرم و تر باعث چاق شدن فرد می‌شوند. حالا ممکن است غذایی گرمی اش بر تری اش غلبه داشته باشد یا بالعکس. از جمله چنین غذاهایی می توان به تخم مرغ، گوشت، غلات، روغن های سالم اشاره کرد. که حتی در طب مدرن هم گفته می شود کالریِ آنها بالا است. جالب اینجاست که طب سنتی و طب مدرن را می توان در نقاطی به هم نزدیک کرد و توجیهات لازم را ارائه کرد. مثلاً همین مورد که غذاهای گرم و تر، کالری بالایی هم دارند و چاق کننده هستند. و باید توجه کرد که قدمت طب سنتی بسیار بیشتر از طب مدرن است!

اما برای چاق شدن نباید فقط روی خوردن تمرکز کرد. تدابیر دیگری هم باید در نظر گرفته شود که مهمترین آنها دفع خلط مشکل آفرین از بدن است. راجع به اخلاط هم توضیحاتی را در آینده ارائه خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *