خواب قیلوله یا خواب نیمروزی، خواب کوتاه نیم روزی است. از نظر پزشکی برای برای تجدید قوا و سلامتی ذهن و روان مفید است و موجب تقویت حافظه است. مدت این خواب بین بیست دقیقه تا نیم ساعت دانسته شده است. این خواب برای مناطق گرم ضروری تر بنظر می‌رسد. در بین عوام این خواب قبل از ظهر دانسته می‌شود.

در فرهنگ معین خواب قیلوله معادل خواب نیمروز و یا خواب پیش از ظهر عنوان شده[۱]، از طرف دیگر محققی خواب قیلوله را در فاصله پس از نماز ظهر و پیش از وقت نماز عصر می داند. خواب قیلوله در روایات بعنوان امری مستحب برای تقویت حافظ و زمینه شب زنده داری و عبادت در شب توصیه شده‌است و خواب در طول روز نهی شده‌است مگر خواب قیلوله که مایه نعمت است.

در روایات ما هم بسیار به این نوع خواب اشاره شده که حتی شخصی به محضر پیامبر (ص) می رسد و از کمبود حافظه اش شکایت می کند، پیامبر او را به خواب قیلوله ای که از وی قبلاً ترک شده بود، توصیه می کنند. البته که باید توجه داشت این خواب باید اندک باشد و با شکم پر هم نباشد. در غیر این صورت تاثیر مثبت خود را نشان نخواهد داد!

One thought on “اندکی راجع به خواب قیلوله

  1. Hello can you mind enabling me recognize which webhost yo1&28#u7;re applying? I’ve loaded your site in 3 different browsers and I have to say this web site loads sooner then nearly all. Can you recommend a great web web hosting service provider at the honest value? Kudos, I regards!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *