post

مثل همیشه طبق اصول طب سنتی قصد داریم نحوۀ شستن میوه و سبزی را خدمت شما توضیح دهیم. با وارد شدن به فصل گرما و تابستان، حساسیت راجع به بیماری های عفونی که از طریق میوه و سبزیجات منتقل می شوند بیشتر می گردد.

شستن میوه و سبزی

شستن میوه و سبزی

اصلاً چه نیازی به شستن میوه و سبزی وجود دارد؟

تمامی میوه ها و سبزی ها غشایی (پوسته ای) دارند که سبب حفظ ساختار آن و همچنین جلوگیری از ورود مواد و موجودات تخریب گر به داخل بافت های آن می شود. معمولاً این غشا را ما با عنوان پوست میوه می شناسیم. روی این پوست آلودگی هایی وجود دارد که حتماً باید قبل از مصرف از میان برداشته شوند.

اما متاسفانه استفاده از مواد شیمیایی مثل آفت کش ها و همچنین علف کش ها، باعث شده داستان آلودگی پیچیده تر از قبل شوند و به این سادگی ها خانم کلاغه به خونش نرسه! در این مورد پیشنهاد می شود اگر مطمئن نیستید که میوۀ مورد نظر فاقد مواد شیمیایی است، تا جایی که می توانید پوست میوه را بگیرید. سموم معمولاً از طریق پوست هم وارد میوه می شوند.

حتماً شما هم شنیده اید که گفته می شود سبزی و میوه را می توان با مایع ظرفشویی ضد عفونی کرد. درست است که میکروب ها با این روش از بین می روند، اما همانند سم هایی که روی میوه ها زده می شود، مایع ظرفشویی هم قادر به نفوذ و هم قادر به ماندن روی میوه است. در صورتی که مایع ظرفشویی را نباید خورد! پس پیشنهاد نمی شود از این روش برای ضدعفونی میوه ها و مخصوصاً سبزی ها (به دلیل عدم قابلیت پوست گیری) استفاده کنید!

پس بهترین راه برای شستن میوه و سبزی چیست؟

نمک دریا یا نمک معدنی تهیه کرده و آن را داخل آن حل نموده و سبزی و میوه را با آن شستشو دهید. حتی از سرکه هم می توانید با این روش استفاده کنید. در ظرفی آب ریخته و چند قطره سرکه به آن اضافه کنید. سبزی خود را می توانید به این روش بگذارید چند دقیقه خیس بخورد.

فراموش نکنید که اگر در توان‌تان است از سرکه های طبیعی استفاده کنید (بهترین راه‌کار سرکۀ خانگی است). سرکه های صنعتی که در بازار موجود هستند برای تولیدشان از یک فناوری دیگر استفاده می شود! و خاصیت سرکۀ اصیل را ندارند.

شستن سبزی با سرکه علاوه بر ضدعفونی، باعث می شود از پلاسیده شدن آن جلوگیری شود و سبزی شما را تا مدت زمان بیشتری تازه بماند.

6 thoughts on “شستن میوه و سبزی

  1. نمک فقط ضدعفونی میکنه که کلر موجود درنمک این کار رو انجام میده ونمک باعث پلاسیده شدن سبزیها میشه بهتره از مواد ضدعفونی مخصوص سبزیجات ومیوه ها از داروخونه بگیرین واستفاده کنین درضمن مایع ظرفشویی برا انگل زدایی هس که سبزیها شدیدا آلودگی انگلی دارن وهیچی غیر از مایع ظرفشویی این کار رو نمیتونه انجام بده

    • با عرض سلام….
      به نظر من اصلا نباید از مواد شیمیایی استفاده کرد..فکر کردید این همه بیماریهای عجیب و غریب از کجا میاد؟
      در قدیم این بیماری ها کجا بودن؟
      اگر هم بودن بسیار بسیار کم بودن..
      قدیما همه چی طبیعی بود، سالم بود، آدم وقتی استفاده میکرد جون میگرفت.
      اما از زمانی که مواد شیمیایی اومد و خوراکی ها با این موادها آشنا شدن، بیماری ها به شدت رشد کردن. پس لطفا به فکر خودتون باشید..

      • ولی الان دیگه فرق کرده
        هرساله تعداد زیادی به بیماری وبا و سایر بیماریهای عفونی مبتلا میشوند.
        ناچار به استفاده از مواد گندزدا هستیم.

  2. سلام بر شما. این سرکه و نمک در مورد گند زدایی است. اما در مورد انگل زدایی میوه و سبزیجات چیزی نگفتید؟؟؟!

  3. براى انگل زدایى از سبزیجات، هیچ مادهّ اى جایگزین مایع ظرفشویى پیشنهاد نشده.
    در فصل تابستان و زمان شیوع بیماریهاى انگلى ، دو راه داریم:
    یا با مایع ظرفشویى(٣-۵ قطره در یک لیتر آب)، انگل زدایى کنیم،
    یا اصلاً نخوریم .

    انتخاب با ماست

  4. اگر این هم کود انسانی و حیوانی در سبزیجات استفاده نشود ، انگل و میکرب هم اینمه نخواهد بود و حتی با آب معمولی هم می توان انها رو شست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *