post

دیروز بود که با انتشار یک پست جدید، در آخرین بند آن کالای تجاری را هم معرفی می کرد. یکی از کاربران نظر گذاشته بودند که این کار جالبی نیست که با استناد به روایات و توصیه های مختلف، یک کالایی را معرفی کنیم! لازم دیدم که توضیحاتی راجع به این مساله خدمت شما بدهم.

اولاً باید عرض کنیم با توجه به هدف ما که قصد داشتیم تمامی محتویات تولیدی باشند، اما گاهی اوقات به دلیل ضیق وقت یا استفاده از محتوای مفیدی که دیگران تولید کردند، مجبور می شویم از مطالب دیگران هم در کنار مقالات خودمان استفاده کنیم که منبع آن را حتما ذکر خواهیم کرد. پس طبیعی است که در این حالت تا جایی که امکان دارد باید کمتر در متن اصلی نوشته دست برده شود.

اما برای نوشتۀ دیروز با عنوان خواص و فواید درخت مسواک حقیقت این بود که به دلیل خستگی فراموش کردم بند آخر را یا حذف کنم یا اندکی ویرایش کنم! این بود که از نظر خیلی از شماها این محصول برای یک جمع چند هزار نفری تبلیغ شد. در صورتی که تا الان با انتشار هیچ کدام از پست ها هدف تبلیغ کالای خاصی نبوده است. هر چند به نظر نمی رسد معرفی کالاهای خوب مشکل ساز باشد.

ولی یک سوال؛ این اندازه که ما برای تبلیغ کالاهایی مثل محصولات مرتبط با طب سنتی تعصب داریم و معتقدیم که نباید تبلیغی روی آنها صورت گیرد، برای کالاهای دیگری که هر روز تبلیغات آنها از طریق رسانه های مختلف ما را بمب باران می کنند هم تعصب به خرج می دهیم؟

اگر تولید کننده ای با علم بومی و اجدادی خودمان کالایی را تولید کند و درصدد معرفی آن با استفاده از روش های رایج برآید که کسب و کاری را توسعه دهد، همۀ ما دید بدی نسبت به تبلیغ آن کالا خواهیم داشت که چرا برای فروش محصولات خود به چنین روش های چنگ زده است!

اما وقتی یک جعبه چیپس یا نوشابه می خریم و روی آن نوشته “۲ عدد رایگان” خوشحال می شویم و آن را به حساب خیرخواهی تولید کننده می گذاریم!! در صورتی که اصلاً نمی دانیم علمی به نام بازاریابی زاییده شده تا به زورِ تبلیغ، کالا یا خدماتی را به من و شما بفروشند؟!

جالب است بدانید برای فروش گستردۀ کالاهایی که تبلیغات آن را در صدا و سیما و دیگر رسانه ها می بینیم، گروه های تبلیغاتی عمدتاً خارجی پشت آن هستند. و ما نه تنها دید بدی نسبت به آنها نداریم، بلکه خوشحال هم می شویم که کار تجاری در حال انجام شدن است. در صورتی که برای کالاهای اصیل ایرانی چنین نظری را نداریم.

اینهایی گفتم نه برای تایید محصول خاص، بلکه درد دلی از حمایت های جانبدارانۀ ما برای برخی از کالاها نسبت به برخی دیگر بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *